Na tržištích se smlouvalo vždy a bude i nadále. I u nás je možné smlouvat a získat slevu z relativně pevné ceny. Stačí zvolit vhodnou promyšlenou strategii a té se držet. Dohodnout si mnohdy můžete nejen cenu, ale také výši slevy, další přidané služby atd. Je dobré se oprostit od typicky českého syndromu, kdy Čechy zajímají slevy od 50% a nějaké desetiprocentní zvýhodnění nestojí za námahu. Peníze dělají peníze a jedna koruna dnes může být základem pro budoucí jmění.
Zeptejte se na slevu
Do vyhledání či vyjednání slev je možné zapojit pomocníka, buď finančně poradenskou společnost nebo internetový srovnávač cen. Některé služby, na které máte nárok, jsou ukryty coby neveřejná nabídka nebo bývají zákazníkem nevyužity díky jeho neinformovanosti. Typickým příkladem jsou ceny jízdného na železnici. U okénka dostanete nejvýše slevu na zpáteční jízdné a to si o ni musíte říci. Přitom o existenci letních slev, skupinové či víkendové jízdenky vám prodejce nic nepoví a samotný zákazník nemůže vědět všechno. Proto se nenechte odbýt a klidně se zeptejte na slevu.
Nebojte se vyjednávat
Neveřejné a mnohdy zajímavé nabídky nikde nenajdete a týkají se především mobilních operátorů, finančních služeb, pojistek a energií.
Konkurence mezi jednotlivými telefonními operátory se neustále zvětšuje a vede se boj o každého zákazníka. Navíc se na trhu objevili virtuální operátoři, kteří od těch „klasických“část klientů odlákali. Poskytovatelé služeb mají zájem si dobrého a především dlouholetého zákazníka udržet, proto mu jsou ochotni snížit ceny. Využijí svých neveřejných nabídek, ale o nich se dozvíte pouze tehdy, když se o ně budete zajímat nebo ještě lépe, pokud pohrozíte odchodem ke konkurenci. Proto se v těchto případech nebojte ozvat. Jenže, vždycky je to trochu buď a nebo. Když nejste zákazník s dobrými útratami, může se stát, že vás operátor bez přemlouvání „propustí“.
Pokud nemáte tak ostré lokty, můžete prvním vyjednáváním s call centrem operátora ( energetické společnosti, banky …) dosáhnout na lepší služby za stejnou cenu, kterou dnes platíte. Zpravidla jde o rychlejší internet, více volných minut, SMS atd. Někdy se vyplatí s chladnou hlavou dobře rozmýšlet a vyjednávat dál. Opravdu zajímavé nabídky mobilních operátorů, bank a energetických společností se nesdělují každému volajícímu. Když ve vhodnou chvíli podáte výpověď, zpravidla za chvíli se dočkáte telefonátu, ve kterém vám hlas zaměstnance původní společnosti nabídne zajímavé podmínky.
Jak již bylo naznačeno, tah s výpovědí vždy nemusí vyjít , proto mějte v záloze náhradní řešení.
Co vám pomůže v komunikaci
Jestli máte problémy s komunikací ohledně slev, pomoci vám mohou některé věty.
Zabírá formulka, že konkurence vám nabídla srovnatelné podmínky za lepší cenu a proto uvažujete o odchodu. Nebo je dobré se zmínit o kamarádovi, který získal lepší cenu za stejnou službu, co máte vy a jestli ji taktéž nemůžete dostat. Do třetice se rozpovídejte o výpočtu cen u konkurence, kdy byste na tom byli lépe. Jenže vy jste spokojeni s úrovní služeb u stávající firmy až na tu cenu, tak jestli není možné se domluvit na slevě.
I firmy mohou zlevnit práci
Zlevnit své služby vám mohou i firmy, které potřebujete k realizaci zakázky. Stačí vyjít z předpokladu, že lidé dnes nemají moc peněz a například řemeslné firmy tak přicházejí o zákazníky.Tady se nabízí příležitost usmlouvat procenta z navržené ceny.
Lepší „smlouvací“ pozici budete mít v době, kdy řemeslníci nemají práci. Renovace topení v březnu vám sice na pár dnů „zajistí“ studené ovzduší, ale také levnější provedenou práci. V září toho moc u výměny topení neusmlouváte.
Vyplatí se poohlédnout se po více nabídkách a zkuste využít poptávkový server. Klidně vyřaďte nejdražší a nejlevnější nabídky ( tady asi ta kvalita nebude veliká ) a začněte jednat s několika firmami současně. Počítejte s tím, že hledání dobrých nabídek je náročné na čas, ale odměnou vám bude nižší cena.
Při samotném jednání si nechte dopodrobna vyložit obsah nabídky. Neostýchejte se zeptat na možnost snížení výsledné ceny, neboť máte v záloze další firmy, což klidně dejte najevo. Výčitky svědomí nejsou namístě, firma chce dostat peníze za práci a vy máte právo vědět, co vše za ně dostanete
Když máte firmu vybránu coby jedinou, sdělte co nejrychleji ostatním, že neuspěly. Není od věci zdůraznit vaše váhání mezi prvním a druhým místem, protože se může stát, že „druhá“ firma ještě sleví a vy můžete změnit své rozhodnutí.
Když se bude jednat o výběr služeb, firma vám nemusí nabídnout slevu, ale dárek v podobě přidané hodnoty. Což jinými slovy znamená, že zaplatíte plnou cenu, ale získáte bonus například v podobě navýšení rychlosti internetového připojení, volání zdarma mimo špičku ( po desáté hodině večer ) nebo na dovolené taneční rychlokurs zdarma. Dobře zvažte vhodnost takových dárků, když neradi tančíte a po desáté večer budete volat málokdy.