Operativní leasing je pro mnohé osoby poměrně zajímavým produktem. Je ale dobré vědět předem nějaké informace, které se tohoto druhu leasingu týkají. V dnešní době není na tento druh leasingu složité narazit. Nabízí ho totiž téměř každý prodejce značkových automobilů, a to buď prostřednictvím svých dealerů, nebo specializovaných leasingových firem. Tím, že se na trhu nabízí hned několik možností, kde si tento druh leasingu sjednat, je dobré si zjistit podmínky.
První důležitou věcí, kterou je dobré vědět je to, že v případě operativního leasingu zůstává předmět nájmu ve vlastnictví jeho poskytovatele. Soukromá osoba je teda pouze držitelem, nikoliv vlastníkem. Za užívání se platí splátky v pravidelných intervalech. Splátky se platí většinou po dobu dvou až tří let. Poté je auto vráceno majiteli. Kromě splátek je auto nutné také udržovat. To už záleží na konkrétní dohodě mezi majitelem a uživatelem auta v jakém rozsahu bude údržba vykonávána.
KOMU SE OPERATIVNÍ LEASING VYPLATÍ?
Operativní leasing může být pro některé soukromníky výhodný, pro jiné zase nikoliv. Je těžké to nějak zobecnit, zda je to výhodně nebo ne. Proto je dobré si přečíst následující řádky, na kterých se snažíme objasnit alespoň nějaké klady.
- Nemáte peníze – může se stát, že člověk nemá peníze na koupi nového automobilu, a přeci jen nějaké vozidlo potřebuje. Člověk sice nemůže být úplně bez financí, protože bude potřebovat peníze na splácení leasingu, ale i tak nebude potřebovat finance v řádech desetitisíců až statisíců. Splácení operativního leasingu vyjde v rozmezí na 5 – 10 000Kč měsíčně. To jsou nejnižší částky za ta nejlevnější vozidla.
- Máte finance, ale nechcete je všechny utratit – je to podobné, jako u příkladu výše uvedeného. Máte sice v rezervě nějakou tu finanční částku, ale nechcete si za ni pořídit nový automobil. Je možné finance pak investovat do něčeho jiného a sáhnout po operativním leasingu.
- Nenajezdíte mnoho kilometrů – operativní leasing je podmíněn i maximálním počtem ujetých kilometrů za jeden rok. Pokud by klient tuto horní hranici překročil, musel by následně platit poplatek za každý další ujetý kilometr. Vyplatí se to teda lidem, kteří jezdí jen pár kilometrů nebo spíše jen kratší trasy.
- Nové auto bez starosti – toto stanovisko je pro klienty asi nejdůležitější, ale můžeme se na něj podívat hned z několika úhlů pohledu. Rozhodne-li se klient pro operativní leasing, auto mu bude k dispozici nejdéle na tři roky. Člověk tak nemusí mít starosti s prodejem ojetého vozidla. Auto se po stanovené době vrátí opět majiteli. Klientovi navíc odpadá spousta starostí a vyřizování s novým autem. Běžná údržba auta je většinou zahrnuta v měsíčních splátkách. Do těchto splátek je někdy zahrnuto i pojištění, dálniční známky případně nové pneumatiky. Záleží na dohodě mezi majitelem a klientem a na podmínkách stanovených ve smlouvě.
JAK V PŘÍPADĚ OPERATIVNÍHO LEASINGU OPRAVDU UŠETŘIT
Spočítejte si, co je do splátek zahrnuto
Je dobré předem vědět, co je do pravidelných splátek zahrnuto. Někdy se může klient s leasingovou firmou dohodnout, co vše by požadoval, aby v ceně bylo zahrnuto, a následně leasingová firma mu stanoví nabídku cenu. Je spousta výběrových, nebo také doplňkových služeb, které je možné si doplatit. Na doplňkových službách je možné poměrně slušnou částku ušetřit. Je dobré si teda smlouvu pořádně pročíst, případně se i na nějaké nejasnosti zeptat. Mezi výběrové položky se počítá navíc dálniční známka, pneumatiky nebo doba leasingu. Co se týče dálniční známky, tak je tato položka prakticky zanedbatelná, ale co se týče například pneumatik, zde se bavíme již o poměrně vysoké částce.
Tím, že si od leasingové společnosti sjednáte i pneumatiky se měsíční splátka zvedne. Každý by si měl umět spočítat, o jakou výslednou částku více zaplatí a zda se mu tento krok vyplatí či nikoliv. V současné době není zas až takový problém sehnat pneumatiky. Plno pneuservisů nabízí kompletní služby. Mnohdy je v poplatku započítáno i skladování pneumatik. Vlastní-li klient velkou garáž nebo sklep, jistě najde nějaké to vlastní místo na uskladnění pneumatik a nemusí tak zbytečně platit leasingové firmě. Zde se dá jistá část peněz určitě ušetřit.
Doba leasingu je samozřejmě na každém klientovi. Někdo bude chtít auto na dva roky, jiný na tři roky. Záleží na plánech, ale také možnostech klienta. To je dobré si také velmi pečlivě promyslet. Zde se to ale nedá zobecnit a je nutné se přesně dohodnout s leasingovou společností.
POJIŠTĚNÍ
Platba pojistného se vám nevyhne ani v případě operativního leasingu. Povinné ručení je povinné a dané státem. Tomu se v žádném případě nevyhnete. Dále je možné si sjednat havarijní pojištění, které s největší pravděpodobností bude leasingová společnost vyžadovat. Bude pro vás teda také povinné. Pojištění je určitě rozumné, navíc týká-li se to úplně nového automobilu.
Nemá-li leasingová společnost smlouvu jen s jednou pojišťovací společností, může také zde nějaké peníze ušetřit. Stačí se jen poohlédnout po nabídkách různých pojišťoven. Je možné využít i spoluúčast. To znamená, že sice zaplatíte nižší pojistku, tím pádem i nižší leasingovou splátku, ale při nějaké nehodě obdržíte menší část a spoluúčast bude nutné uhradit.
KDE SE DÁ U OPERATIVNÍHO LEASINGU NARAZIT
Změny na autě
Auto je stále v majetku leasingové společnosti. Klient auto pouze užívá. To ho neopravňuje k tomu, aby na autě vykonával jakékoliv změny trvalého charakteru. Změna, která by totiž nebyla schválená leasingovou společností, by totiž klient musel uvést do původního stavu, případně by za ni mohla leasingová společnost požadovat nějakou finanční kompenzaci. Touto komplikací by se leasing mohl velmi prodražit. Asi nejčastějším vylepšením je tuning auta, se kterým musí majitel bez výhrady souhlasit. Další častou úpravou je tažné zařízení, se kterým ale majitel většinou souhlasí. Vše je zde na domluvě s majitelem. Jedná se o individuální přístup.
ZAPOMĚŇTE NA SVŮJ AUTOSERVIS
Každý, kdo vlastní své auto se může rozhodnout, do jakého servisu se svým miláčkem pojede. U operativního leasingu to tak většinou není. Majitel automobilu ve většině případů požaduje, aby bylo auto opravováno ve specializovaných autoservisech. Adresy servisů, kam bude moct klient jezdit, dostanete od leasingové společnosti. Leasingové firmy na tom většinou trvají.
AUTO VĚTŠINOU NEMŮŽE ŘÍDIT KAŽDÝ
Pečlivé nastudování smlouvy by mělo být samozřejmostí. Mohly by se v ní totiž objevit odstavce, které jsou pro klienta velmi podstatné. Jeden takový odstavec se může týkat i možnosti řízení vozidla. Leasingová společnost si většinou stanoví, kdo může s autem jezdit. Pokud by klient chtěl rozšířit okruh řidičů, mnohdy to znamená navýšení leasingové částky. Hrozí totiž větší opotřebení, ba dokonce i z ničení automobilu.
CESTA DO ZAHRANIČÍ
Cestování do zahraničí je dneska už poměrně běžné. Ať už jako pracovní nebo soukromé cesty. Leasingové společnosti by s tímto neměly mít větší problémy a cestování do cizích zemí by měly povolit. Ale i výjimky se najdou, a tak by si klient předtím, než podepíše leasingovou smlouvu, měl zjistit, zda je vycestování do zahraničí s půjčeným autem, možné. Případně jaká omezení jsou ve smlouvě stanovena.
Pokud se rozhodnete s autem vycestovat, neměli byste zapomenout na všechny potřebné doklady. Důležité je i potvrzení o tom, že smíte automobil vůbec řídit. Vyhnete se tak nepříjemnostem se zahraniční policií. Navíc je dobré si zjistit, jaké doklady jsou potřebné v té konkrétní zemi, kam se chystáte vycestovat. Zákony jednotlivých států jsou odlišné, a tak je dobré být alespoň částečně informován.
POKUTY JDOU ZA VÁMI
Ani placení pokut se nevyhnete. I když je auto psané na leasingovou společnost, placení pokut zůstane na klientovi. Uživatel auta je s tím seznámen, že pokud přijde pokuta na leasingovou společnost, je povinen tuto částku uhradit uživatel auta.
POŠKOZENÍ AUTA
Auto má klient od leasingové společnosti pouze zapůjčeno, a tak by měl dbát i na tom, aby auto vrátil v co nejlepším stavu. Pokud se auto jakkoliv poškodí, je nejlepší situaci řešit co nejdříve, aby se zamezilo dalšímu poškození. Klient je povinen dojet do servisu v případě jakékoliv závady. Zjistilo by se, že nějaká závada byla zanedbána nebo neodborně opravena, může majitel požadovat náhradu. Což by jistě nebyla malá finanční částka.
OPERATINÍ LEASING PRO SOUKROMÉ OSOBY
Rozhoduje-li se někdo, zda si pořídit auto na operativní leasing, měl by zvážit všechny klady, ale i zápory. Výše jsme se dočetli, že tento typ leasingu může být výhodný, ale také velmi nevýhodný. Záleží i na péči klienta, na smluvních podmínkách, ale i na množství najetých kilometrů. Než se ale kdokoliv vrhne na podepsání smlouvy, měl by si ji pečlivě pročíst, protože následná reklamace by už nemusela být brána. Je dobré si zjistit nabídky od více firem a poté je mezi sebou porovnat. Klient může zkusit vyjednat co nejvýhodnější podmínky. Konkurence na trhu je poměrně vysoká, a tak se jednotlivé firmy snaží nabídnou něco navíc, co by k nim přilákalo nové klienty.