Každý z nás se jistojistě někdy setkal s inzeráty ve stylu: zavolejte nám, my vám půjčíme bez zbytečných dokladů, rychle a hlavně diskrétně. Lidé ve finanční tísni poté většinou nedokážou odolat a zavolají na uvedené telefonní číslo. Výsledek může být ovšem poměrně kontraproduktivní ve chvíli, kdy přijde vyúčtování za telefon.
Již nějakou dobu sice je v platnosti novela zákona o spotřebitelském úvěru, která zakazuje při sjednávání půjčky využívat zpoplatněné linky, nicméně některé z nebankovních společností se neustále snaží nějakým způsobem tento zákon obejít. Ve výsledku se může stát, že zájemce o půjčku zaplatí mnohem vyšší částku za telefonické hovory, než kolik v důsledku dostane půjčeno. Taková věc je nesmírně nepříjemné a rozhodně se případným zájemcům nemůže vyplatit. Oklika v zákoně se totiž, zdá se, dá najít úplně všude a někdy to není vůbec složité. V novele zákona o spotřebitelském úvěru se totiž dozvíme, že se potřebný úsek nevztahuje na podnikatele. Poskytovatelé nebankovních půjček tedy zákon jednoduše obcházejí tím způsobem, že si od zájemce o půjčku nejprve zjistí, jestli nemá živnostenský list. Pokud zjistí, že ho náhodou vlastní, pak v nekalých praktikách pokračují. Telefonní účet posléze může zájemce velice nepříjemně překvapit.
Lze se setkat také s takovou praktikou, kdy se některá z bezplatných linek po chvilce vyzvánění automaticky přepne na linku se sazbou v řádech desítek korun za minutu. Česká obchodní inspekce ovšem za takové prokázané chování může udělit pokutu i v řádu miliónů korun, což by si každý měl raději rozmyslet.
Na dodržování pravidel průběžně dohlíží také Asociace provozovatelů mobilních sítí. Ta též řeší jednotlivé přestupky s poskytovateli služeb. Častokrát se stane, že nelze dokázat poskytování služeb v rozporu s novelou zákona. Ta se vztahuje jenom na poskytování spotřebitelských úvěrů, což jsou v důsledku pouze úvěry poskytované fyzickým osobám. Pokud si to nebankovní instituce dokáže dobře obhájit, pak má poměrně velkou šanci, že jí nekalé chování projde. Problém je hlavně v tom, že prokázání poskytnutí spotřebitelského úvěru pro fyzickou osobu je velice problematické. Jakmile však dojde k porušení zákona, tak má každý z operátorů možnost technicky přerušit poskytování takové služby. Problémem je, že poskytovatelé těchto služeb jsou většinou dost vynalézaví a nabízejí půjčky jenom živnostníkům a podnikatelům, takže nemohou přijít do rozporu se zákon o spotřebitelském úvěru, protože v takovém případě se na tento druh klientů nevztahuje.
Česká obchodní inspekce má na prošetření každého podnětu čas až dva měsíce, což také nemusí být úplně optimální. Spotřebitelé by se každopádně při vyřizování jakékoliv rychlé a nebankovní půjčky měli chovat obezřetně a důkladně si zjistit, kolik vlastně zaplatí za telefonický hovor. Asociace provozovatelů mobilních síti ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem zavedla bezplatnou informaci o ceně služby, čehož se dá poměrně dobře využít právě v případě, že jste zájemcem o nebankovní půjčku a obáváte se, kolik peněz by stál telefonický hovor na neznámé číslo.