Vánoce – jeden z oněch svátků v roce, kdy nejeden z nás zažívá známou situaci, kdy máme doma nevhodné dárky (již tu věc máme, nehodí se nám či jsme rovna po onom netoužili). Také můžeme být obdarováni dvěma naprosto totožnými dárky, oblečení nám velikostně nepadne, darovaná věc má vadu a mnoho dalších situací. V těchto případech začneme přemýšlet nad tím, že onen dar se pokusíme vrátit zpátky prodejci.
Vrácení zboží v kamenném obchodě
Obchody se od sebe liší a stejně tak je odlišná i reklamace výrobků. Nejprve se podíváme na tzv. kamenná nákupní místa. Asi nejvíce potíží nám způsobí reklamace zboží, které nemá závadu, ale i přesto ho chcete vrátit zpět prodejci. Potíž je v tom, že kamenný obchod není povinen reklamaci nezávadného zboží přijmout (vychází z předpokladu, že kupující měl dostatek času si věc prozkoumat před koupením). Kamenný obchod také není povinen výrobek vyměnit za jiný v patřičné velikosti.
Vrácení zboží formou výměny za jiné
Jisté obchody s oblečením (módním) ovšem poskytují výměnu zboží (max. do 30 dnů od koupě; zboží bez vad + doklad o zaplacení a visačka). Buď Vám výrobek vymění za jiný, nebo dojde k vrácení financí. V této situaci není podstatné, kdo zboží vrací (obdarovaný nebo kupující). Důležité je, aby osoba s sebou měla účtenku. Zejména před svátky vánočními se nespočet řetězců snaží navnadit větší počet zákazníků na dobu prodlouženou, kdy je možné nepoužívané a bezzávadné výrobky navrátit. I přes tuto výhodu je ideální vrátit dárek, který nechceme ihned po skončení svátků vánočních.
Vrácení nevhodného dárku v případě internetového eshopu
Jiným typem jsou obchody na internetu. V tzv. e-shopech je vrácení výrobků mnohem snazší (povinnost přijmout zpět zboží bez poškození do 2 týdnů od jeho obdržení – i v situaci, kdy zboží bylo vyzvednuto osobně – nepodstatné, zda k vyzvednutí došlo na odběrném místě pro několik internetových obchodů, či v kamenném obchodě). Zásadní je, zda smlouva byla uzavřena na internetu. Pokud byl výrobek zakoupen těsně před Vánoci, máte celkem přijatelnou možnost stihnout interval, ovšem je nutné rychlé jednání. Jestli si vzpomenete až po vánočních prázdninách, s jistotou nepochodíte.
Není podstatné, zda má obchod otevřeno nebo zavřeno. Žádná skutečnost nemůže klientovi nepřiznat jeho nárok na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodů v termínu do 14 dnů od přijetí zboží. V případě, že budete výrobek zasílat zpět e-shopu, poštovné si platíte sami. Pokud nebude mít náhodou e-shop ve svých podmínkách uvedenou eventualitu zaslat výrobek zpět v intervalu 14 dnů bez uvedení důvodů, poté máte právo ho vrátit po dobu 3 měsíců (ale výrobek nesmí být již použitý). I zde je nepodstatné, kdo vrací zboží, ale musí mít k němu všechny zásadní doklady (např. fakturu z internetového obchodu). Pokud je očividné, že zboží bylo již používáno, prodejce má právo vrácenou sumu snížit (např. DVD, které je rozbaleno obchod 100% zpět nevezme).
Jak vrátit poškozený vánoční dárek?
Doposud jsme se zmiňovali pouze o situacích, kdy vracíte výrobek bez vad. Ovšem co dělat v situaci, kdy je vánoční dar jistým způsobem nějak poničen? Reklamace v e-shopech i kamenných obchodech probíhá v obdobných situacích dle téměř totožných zásad. Není nutné mít výrobek v původním obalu, a jestli platba proběhla platební kartou, není nutné mít doklad o platbě.
Peněžní operace platební kartou jsou lehce dohledatelné a je možné předložit také výpis z banky (platební úkon dosvědčí). Dle legislativy navíc stačí, když reklamujete výrobek v kamenném obchodě mít s sebou osobu, která byla u jeho koupě s vámi. S dokladem o zaplacení (účtenka) poté může vrátit zboží i jedinec, který byl darem obdarován. U e-shopu by měl být správný proces vrácení zboží objasněn na webovém portálu. V takových situacích platí běžná záruční lhůta – 2 roky. Prodejce je povinen (za zákona) vyřídit reklamaci do 30 dnů. Je dobré se informovat (při vrácení zboží z kamenného obchodu), zda není možné ho vrátit v méně vzdáleném místě, jestliže místo koupě je pro vás vzdáleno.