Pokud si myslíte, že ve světě financí nemůžete získávat slevy, pak se mýlíte. I když nežijeme v zemi, kde by bylo smlouvání naprosto běžné, pak i u nás je možné o ceně vyjednávat. Kromě ceny se dá dohodnout i na výšce slevy, případných službách a jiných benefitech. Dokonce se může stát, že máte nárok na nějakou službu, ale vůbec byste o tom bez zeptání neměli ponětí. V některých případech může být příčinou neveřejná nabídka, respektive nabídka na dotaz, zatímco jindy za to skutečně může nedostatečná informovanost zákazníků. Žádný člověk nemůže mít detailní přehled o veškerých možných nabídkách, a proto je podstatné nebát se zeptat.
Nabídky na dotaz
Neveřejné nabídky, o nichž jsme psali v předchozím odstavci, se nedají nalézt v žádném tabulkovém ceníku. Tyto neveřejné nabídky se velice často vyskytují u pojišťoven, mobilních operátorů, poskytovatelů energií a finančních služeb. Lidé velice často popisují svoje zkušenosti s poskytovateli služeb, kteří po informování o výpovědi smlouvy ze strany zákazníka reagují velice zajímavou nabídkou, kterou si snaží stávajícího zákazníka udržet na svojí straně.
A vyjednávat o těchto lepších podmínkách nemusíte pouze sami, ale pomoci si můžete velkou firmou, jež disponuje mnohem větší vyjednávací silou než jednotlivec. Díky tomu se můžete dostat k až o jednu třetinu výhodnější nabídce oproti běžné nabídce, což už se vyplatí. Takovou velkou firmu navíc může představovat jenom zavedený internetový srovnávač cen nebo finančně poradenská společnost. Na akční nabídku se dá běžně dosáhnout i díky množstevnímu nákupu či kombinací rozmanitých produktů a služeb. Zákazník se tím může dostat k mnohem výhodnější ceně, nebo také k zajímavému bonusu.
Častokrát stačí se zeptat prodejce, jestli by se dalo vyjednávat o slevě, pokud by se koupilo více věcí najednou a možná následně budete překvapeni, jaké procento z ceny může obchodník slevit. Prodejci mají velice často provize z prodeje, a proto raději váhajícímu zákazníkovi o něco sleví, než aby o něho úplně přišli. Usmlouvat se dá v podstatě cokoliv, jenom to chce najít odvahu se zeptat. V zásadě můžete zkusit usmlouvat cokoliv, kdy je prodejce či zprostředkovatel pod tlakem konkurenčních společností. Naprosto běžně se setkáte se smlouváním u kupování automobilu, uměleckého díla či nemovitosti.
Slevy a akční nabídky
Speciální slevové akce jsou určeny takřka pro všechny typy zákazníků, takže si je užít mohou noví i stávající zákazníci. Velice časté jsou množstevní slevy, kdy zákazník udělá relativně velký nákup u jediného prodejce. Mnohem větší šanci na úspěch budete pravděpodobně mít u soukromých obchodníků než u velkých společností. Slevu nepředstavuje pouze samotná srážka ceny, ale také vouchery na slevu na další nákup nebo nabídka dalších benefitů, jakými jsou různé doplňkové služby zadarmo.
Abyste se vůbec k těmto slevám mohli dostat, potřebujete na sebe nechat u obchodníka kontakt, prostřednictvím kterého vás bude moci kontaktovat a předat vám výhodnější nabídku. Podobná reklamní sdělení však mohou někdy být až otravná, a proto si na ně můžete zřídit speciální e-mailovou schránku. Obzvlášť mezi telefonními operátory je velká konkurence a hlavně v současné době virtuální operátoři tvoří velkou konkurenci. Poskytovatelé služeb mohou snižovat cenu ve snaze podržet si svého zákazníka a mají určité podpultové nabídky, jež představí pouze těm, kdo se o ně budou zajímat či pohrozí odchodem ke konkurenci.