Celý rok se těšíte, až konečně hodíte všechny starosti za hlavu a vyrazíte na svoji vysněnou dovolenou za hranice. Když už ta chvíle konečně nastane, nedokáže nic tak naštvat, jako když se něco vinnou cestovní kanceláře pokazí. V takovém případě je alespoň minimální náplastí na nervy finanční kompenzace. Teď jen potřebujete vědět, jak pokaženou dovolenou správně reklamovat, abyste dosáhli kýžené náhrady.
Když za pokaženou dovolenou může cestovní kancelář
Když je jasné, že za nepříjemnosti na vaší dovolené může cestovní kancelář, lze podat reklamace přímo u ní. S reklamací rozhodně neotálejte, musíte ji totiž uplatnit do tří měsíců od skončení pobytu. Ústředním roli zde hraje cestovní smlouva, ve které se cestovní kancelář zavazuje poskytnout vám všechny služby v souladu s podmínkami. Jakmile je poruší, je povinna poskytnout vám alespoň částečné finanční odškodnění.
Když nejste spokojení
Na své dovolené můžete být s čímkoliv nespokojení – pokoje mohou být špinavé, pláž dál, než bylo uvedeno v prospektu, nebo bude váš hotel sousedit s diskotékou, kvůli které se nevyspíte. Jakmile podobný problém nastane, musíte do tří měsíců, a ještě lépe hned po příjezdu domů, zájezd reklamovat. Nikdy neotálejte, protože vyřízení reklamace bude chvíli trvat. Reklamaci uplatňujte přímo u cestovní kanceláře, nebo u agentury, která vám zájezd zprostředkovala.
Když se zájezd vůbec neuskutečnil
I v tomto případě platí, že máte na reklamaci tříměsíční lhůtu, která běží ode dne, kdy měl zájezd podle smlouvy skončit. Tuto lhůtu si pokaždé pečlivě hlídejte. Po jejím ukončení už nebudete mít na reklamaci nárok.
Pozor na cestovní smlouvu
Cestovní smlouva je dokument, který byste neměli brát na lehkou váhu. Rozhodně v každém případě trvejte na písemné formě. Sice je hezké, že vám cestovní kancelář slíbí služby ústně, ale když je nedostanete, nebo vám jsou poskytnuté špatně, nemáte tento slib černé na bílém. Nemůžete se ho tudíž domáhat. Ještě před odjezdem si také pohlídejte, aby ve smlouvě byly zapsány všechny důležité povinnosti cestovní kanceláře.
Hlavně si dávejte pozor na to, co podepisujete! Je až zarážející, kolik lidí podepíše text, který vůbec nečetli, jen aby náhodou nezdržovali. Zaměstnanec cestovní kanceláře je tu pro vás, proto si všechny obchodní podmínky pečlivě pročtěte. Mohlo by se vám totiž stát, že místo očekávaného all-inclusive dostanete jenom snídani, a při reklamaci zjistíte, že tato informace byla uvedená malými písmeny v obchodních podmínkách.
Pozornost věnujte i různým přílohám, které může smlouva mít. Jakmile si je nepřečtete a jen slepě podepíšete, můžete se na své dovolené setkat s nepříjemnými omezeními. A nemůžete si následně přeci stěžovat na něco, co je posvěcené vaším podpisem.
Pečlivě zdokumentovat
Ústní popis pro úspěšnou reklamaci rozhodně nestačí. Každý nedostatek byste měli pečlivě zdokumentovat. Nejjednodušší je problémovou věc nafotit. Stěžujte si i cestovnímu delegátovi a zjišťujte, zda by nebylo možné domoct se nápravy ještě na dovolené. Pokud to nepůjde, chtějte po delegátovi písemné potvrzení o nedostatku, které následně předložíte cestovní kanceláři při reklamaci. Od věci není ani svědectví spolucestujících.
Co se stane, když je reklamace uznaná jako oprávněná?
Jakmile je na základě dokumentačního materiálu, potvrzení nebo svědectví reklamace přijatá jako oprávněná, získáte nárok na slevu z celého zájezdu. Její výše se určuje podle závažnosti nedostatku. Cestovním kancelářím při výpočtu slev pomáhá takzvaná „frankfurtská tabulka slev“, která určuje, za jaký typ nedostatku je jaká sleva.
I když už víte, jak nepovedený zájezd reklamovat, přejeme vám, abyste uvedený postup nikdy nemuseli použít. Přejeme vám příjemnou, a hlavně bezproblémovou dovolenou!